pondělí 21. ledna 2019

Přerušovaný půst - nejnovější trend v hubnutí

Dlouhá léta panuje v oblasti hubnutí trend, že nejzdravější způsob, jak se stravovat, je jíst málo a často. Mnoho výživových poradců radí 5x až 6x denně po menších dávkách. Je však ale tento způsob opravdu ideální? A je vůbec přirozené, aby člověk, který v dnešní době nemá skoro žádný pohyb a vyvíjí minimální fyzickou aktivitu, jedl od rána do večera, byť i zdravě? Kdo si mohl v dlouhé lidské historii dovolit jíst každé 2 – 3 hodiny? Je tedy vůbec pro tělo zdravé a vůbec přirozené, abychom to tak často krmili?

V současné době se do popředí dostává „nový“ trend, a sice takzvaný přerušovaný půst. Nový ale zas tak není. Například různá východní učení, mimo jiné například jóga, vždy vyzdvihovala důležitost pravidelných půstů. Je jisté, že drastický několikadenní půst není vhodný pro kohokoliv a člověk by se do něj nikdy neměl pouštět bez přípravy. Ale půst se dá pojmout i jinak. Nemusí být nutě dvacetičtyřhodinový. Stačí, když jej držíme několik hodin, avšak poctivě.

Půst je pro člověka zdravý, vždycky byl a vždycky bude. A pro moderního člověka, který ve většině případů jí více a častěji, než jeho tělo potřebuje, to platí dvojnásob. Během půstu si totiž naše tělo náramně odpočine. Nemusí tolik trávit, a tím uleví nejen zažívacímu ústrojí, ale následně mnoha dalším orgánům. Ve chvíli, kdy člověk delší dobu nejí, začíná se tělo automaticky detoxikovat a mimo jiné započne i sahat do tukových zásob, aby mělo potřebnou energii.

Dnes máme spoustu rad a návodů na to, jak by se měl člověk „zdravě“ stravovat. A to neplatí pouze pro přijímané potraviny, ale i pro to, jak často, v kolik hodin, v jakém množství atd. Jenže každý jsme jiný, a ne všechny dobře míněné rady jsou prospěšné pro všechny. Jistě jste slyšeli už mnoho poučeních o tom, jak byste měli snídat nejpozději do hodiny po probuzení, jak je důležité nejíst večer sacharidy, kolik času před spaním by člověk měl či neměl jíst atd. Návodů je celá řada a častokrát jsou velmi rozličné, ne-li zcela protichůdné.

Pro lidi, kteří bojují s váhou a nedostatkem pohybu, tak může být přerušovaný půst ideálním způsobem, jak odlehčit svému tělu, ztratit pár nadbytečných kil, a ještě celkově vylepšit svůj zdravotní stav. Zatímco většina lidí obvykle ví o klasickém 24-hodinovém půstu, ne všichni znají koncept krátkodobého půstu, který se nejčastěji definuje jako 12/12, 16/8 či 20/4. První číslo vždy značí počet hodin, které nejíme, tzn. nepřijímáme žádné kalorie, tedy ani sladké nápoje, alkohol, cukry atd. Druhé číslo znamená, kolik hodin „můžeme“ jíst. Asi nejčastější a pro mnoho lidí nejschůdnější způsob je 16/8, tedy případ, kdy 8 hodin můžeme jíst a zbylých 16 hodin se důsledně postíme. Možná to zní trochu drasticky, ale když si k tomu připočítáme 8 hodin spánku, není to vůbec tak těžké.

Myšlenka přerušovaného půstu je tedy taková, že jíme např. od 12:00 do 20:00 a ve zbylém čase se jídla a kalorického pití (včetně alkoholu), ani nedotkneme. Přitom dojde k tomu, že naše tělo má 16 hodin na to, aby zpracovalo přijatou potravu, odpočinulo si a zbavilo se maximálního množství toxinu a nečistot. Během této doby tělo v drtivé většině opravdu všechno zvládne vstřebat, a tak před dalším jídlem cítíme pořádný a zdravý hlad – takový, který bychom podle mnohých odborníků měli vždy mít, pokud nechceme bojovat s obezitou a udržet své tělo ve zdravé formě.

Stále více lidí si tento způsob stravování velmi pochvaluje a je i velká řada těch, kteří díky němu po mnoha letech boje s váhou, zhubli a zbavili se obezity. Nejideálnější na tom celém je, že tento druh jedení je vysoce flexibilní, a to hned dvojím způsobem. Za prvé můžeme jíst to, co nám chutná, žádné potraviny nejsou předepsané ani zakázané. A za druhého si své časové „okno“ přizpůsobíme tak, aby nejvíce vyhovovalo našim každodenním potřebám a povinnostem. Můžeme tedy jíst od 8:00 do 16:00, od 12:00 do 20:00 nebo třeba od 16:00 do 24:00. Jediné, co je třeba vždy dodržet, je následných 16 hodin (případně 20 či více), nejedení, tedy půstu. Kombinací půstu ale existuje více, například takový, kdy jíme 5 dní v týdnu, jak chceme, a 2 dny v týdnu držíme 24-hodinový půst.

Každý, koho tento styl jeden zajímá, si najde takový způsob, který mu nejvíce vyhovuje. Daniel Roth ve své úspěšné knize Přerušovaný půst podrobně popisuje, proč je metoda tak efektivní. Kromě zábavně uváděných poznatků různých lékařských studií a svých vlastních zkušeností nabízí v tomto knižním rádci lehce pochopitelný úvod do tohoto výjimečného druhu stravování a mnoho nápomocných tipů, aby si každý mohl najít takový typ přerušovaného půstu, který mu nejvíce vyhovuje, nehledě na to, zdali u toho nějak změní svou životosprávu a pravidelný pohyb. Kniha je k dostání v každém dobrém knihkupectví nebo ZDE.