pátek 24. března 2017

PROČ MUSÍ SVALY PŘEMOCI TUK


Ten tuk se nedá odříznout. Nepomůže ani, když si ubereme kalorie na minimum. Proč?

Jedním z nejlepších způsobů, jak se chránit před útrobním tukem, je posilovat a chránit svaly. Svaly spalují energii, proto kradou tu energii i z tukových buněk zejména z buněk viscerálního tuku , aby mohly přežít. Na rozdíl od toho, když třeba sprintujete na letišti k odletové bráně, což si žádá výtrysk energie, který rychle zase opadne, svaly vytahují energii z tuku pomaličku je to jako skryté poplatky v bance. Když srovnáme kilo svalů a kilo tuku, svaly spálí asi 3krát víc energie než tuk, už jenom tím, že jsou.

Navíc svaly dělají ještě jednu věc, kterou útrobní tuk nesnáší: ony umějí energii skladovat. Když táhnete tašku s nákupem, jedete na kole nebo prcháte před apokalypsou útočných zombií, svaly rychle pálí energii, kterou si uložily (ve formě glykogenu). Jakmile tašku odložíte, kolo postavíte a zombiím utečete, hormony řídící ukládání tuku mají smůlu, protože tělo chce kalorie, které dostává, využít k obnově vyčerpaných zásob glykogenu ve svalech, protože ho spálil při pohybu. Takže když budujete svaly a využíváte je, ubíráte viscerálnímu tuku možnost se rozrůstat.

Jste-li parazit jménem viscerální tuk a chcete růst a zabírat čím dál víc prostoru, abyste mohli vysílat čím dál víc škodlivých adipokinů, co chcete? Chcete zničit svaly v těle.  A právě tím je tenhle tuk zrádný.

Když někdo zpanikaří a chce rychle zhubnout, nasadí přísnou dietu, omezí kalorie a zdvojnásobí hodiny aerobního cvičení. Bohužel, přísné diety umějí dokonale především jednu věc: likvidovat svaly. Jak už jsem vysvětlil výše, svaly spotřebovávají energii. Když vaše tělo nedostává té energie dost, začne se zbavovat svalové tkáně, která si energii žádá, a viscerální tuk si radši ponechá. V jedné nedávné studii, která počátkem roku 2014 vzbudila dost pozornosti, nasadili švédští a španělští vědci mužům dietu o 360 kaloriích na den (to je jedna menší snídaně) a donutili je cvičit téměř 9 hodin denně po dobu 4 dnů. Muži zhubli v průměru o 5 kilo. Hurá

Až na to, že přesně takové krátkodobé vítězství vede k dlouhodobé porážce. Většina hmotnosti, o kterou tito muži přišli, nešla z ubývajícího tuku, nýbrž z ubývajících svalů. A to je přímo dokonalý recept na tvorbu ještě většího množství útrobního tuku. Proto strávit měsíc na rýžových chlebíčcích a detoxikačních nápojích vám z dlouhodobého hlediska jen připraví podmínky na invazi hordy buněk útrobního tuku. (V dietě plochého břicha se však nabízí i něco, co funguje jako nastartování nebo pročištění a co se praktikuje krátkodobě je to sedmidenní účinné řešení z 11. kapitoly.)


Ukázka z knihy Dieta ploché břicho.



Žádné komentáře:

Okomentovat